مقالات

موتور ویبره صنعتی چیست؟

موتور ویبره چیست؟

موتور ویبره یکی از دستگاه های صنعتی پرکاربرد جهت ایجاد لرزش در دستگاه ها و سطوح مختلف است.

در ادامه، به بررسی اجزا موتور ویبره، عملکرد و قابلیت های این دستگاه کاربردی میپردازیم. پس، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

اجزا موتور ویبره

جهت فهم بهتر طرز کار موتور ویبره، لازم است ابتدا به بررسی برخی از اجزای تشکیل دهنده این دستگاه بپردازیم.

در ادامه، به بررسی اجزای تشکیل دهنده موتور ویبره صنعتی پرداخته شده است که در تصویر، به راحتی قابل بررسی است.

اجزا موتور ویبره صنعتی یا ویبره بدنه برقی

  • لنگ های نیم دایره (وزنه ثابت و متحرک)
  • درپوش وزنه ها
  • گیره نگهدارنده
  • شفت
  • بیرینگ
  • استاتور
  • روتور

کارکرد نهایی موتور ویبره به کنار هم قرار گرفتن این اجزا و نقش مهم هر یک از آنها بستگی دارد.

عملکرد موتور ویبره

هریک از انواع موتور ویبره، انرژی خود را از منابع متفاوتی دریافت می کنند.عملکرد موتور ویبره بطور کلی به این صورت است که وقتی موتور ویبره روشن می شود، موتور الکتریکی شروع به چرخیدن می کند. به محور موتور، وزنه های نا متعادلی متصل هستند که همراه با محور، شروع به چرخیدن می کنند. چرخش این وزنه ها باعث چرخیدن شافت موتور و ایجاد یک نیروی گریز از مرکز می شود. این نیروی گریز از مرکز نیز باعث چرخش کل موتور و دستگاهی می شود که به موتور ویبره متصل است.

شدت و جهت لرزش در این دستگاه قابل تغییر است و میتوان آن را با تنظیم وزنه ها و تغییر سرعت موتور کنترل کرد. در ادامه، به بررسی برخی از مهم ترین قابلیت ها و کاربرد های این دستگاه میپردازیم.

قابلیت های موتور ویبره

قابلیت های موتور ویبره صنعتی، با توجه به نوع موتور ویبره انتخابی و نیاز شما، متفاوت است که در اینجا تنها به برخی از آنها اشاره می شود:

  • یکی از قابلیت های موتور ویبره، توانایی آن در ایجاد ارتعاشات مکانیکی است. همانطور که اشاره شد، شدت ارتعاش تولید شده توسط این دستگاه قابل تنظیم است؛ ازین رو، میتوان از آنها در دستگاه های مختلف استفاده کرد.
  • لرزش و ارتعاش ایجاد شده در این دستگاه قابل تنظیم و کنترل است.
  • از دیگر قابلیت های موتور ویبره ، افزایش بهره وری و کارایی دستگاه های متصل شده است.
  • این دستگاه قابلیت نصب آسانی دارد و در طرح های متنوع موجود می باشد و به راحتی میتوانید آن را بر روی سطوح و دستگاه های مختلف نصب کنید.
  • یکی دیگر از قابلیت های این دستگاه، فشرده سازی و حباب گیری بتن است که در ادامه مطلب، بطور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

کاربرد های موتور ویبره

این دستگاه کاربرد های متعددی دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی، موتور ویبره در تمامی صنایع و دستگاه هایی که برای عملکرد بهتر خود به لرزش و ارتعاش نیاز دارند، کاربرد دارد. در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از مهم ترین آنها بپردازیم:

  • یکی از کاربرد های موتور ویبره، در صنایع ساختمانی است. از این دستگاه در بتن ریزی استفاده می شود و از ایجاد حباب هوا در بتن جلوگیری می کند.
  • کاربرد این دستگاه در صنایع غذایی و دارویی شامل بسته بندی و جداسازی مواد است که موجب سرعت دادن به روند کار می شود.
  • موتور ویبره در صنایع خودروسازی نیز برای تست کردن قطعات خوردو در شرایط مختلف جاده کاربرد دارد.
  • بعلاوه، در صنعت الکترونیک، از موتور ویبره برای ارزیابی کردن قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

انواع موتور ویبره صنعتی

موتور ویبره دارای انواع متعددی است که هریک از آنها با توجه به نیاز صنایع و دستگاه ها، مورد استفاده قرار می گیرند. بطور کلی، موتور ویبره ها بر اساس نوع عملکردی که دارند، به دو نوع ویبره بدنه و ویبره بتن تقسیم می شوند.

در ادامه، به بررسی انواع موتور ویبره صنعتی و ساختار و کاربرد هریک از آنها میپردازیم.

موتور ویبره بدنه

موتور ویبره بدنه یکی از دستگاه های کاربردی جهت ایجاد ارتعاش در سطوح و دستگاه های مختلف است. این دستگاه همانطور که از نامش مشخص است، به بدنه دستگاه ها متصل می شود. ازین رو، هر زمان و هرکجا که نیاز به ارتعاش یک دستگاه باشد، از ویبراتور بدنه استفاده می کنیم.

موتور ویبره بدنه، خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هریک از آنها میپردازیم:

ویبره بدنه برقی (الکتریکی)

موتور ویبره برقی یکی از پرکاربرد ترین انواع موتور ویبره بدنه است که در صنایع و مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور ویبره برای ایجاد ارتعاش، از نیروی الکتریکی استفاده می کند.
اجزای این دستگاه شامل موتور الکتریکی، شفت و وزنه های نامتعادل دو سر آن می باشد. عملکرد موتور ویبره برقی به این صورت است که با روشن شدن دستگاه، شفت شروع به چرخیدن می کند و وزنه های نامتعادل، نیروی گریز از مرکز ایجاد می کنند. این فرآیند، باعث بوجود آمدن لرزش و ارتعاشات در موتور ویبره و دستگاه هایی می شود که به آن متصل هستند.
موتور ویبره الکتریکی، دارای انواع متعددی نظیر موتور ویبره فلنج دار و پایه دار است که هرکدام از آنها نیز در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود می باشند.

خرید موتور ویبره برقی با بهترین قیمت

خرید دستگاه ویبره بدنه برقی با بهترین قیمت، در مجموعه شهباز موتور امکان پذیر است. مجموعه شهباز موتور با سالها سابقه در زمینه فروش موتور ویبره الکتریکی و دستگاه های صنعتی، اینجاست تا بهترین خدمات را متناسب با نیاز شما ارائه دهد. در صورت تمایل به خرید انواع موتور ویبره برقی، با ما تماس بگیرید.

ویبره بدنه بادی (پنوماتیکی)

موتور ویبره بادی، یکی دیگر از انواع موتور ویبره های بدنه است و همانطور که از نامش پیداست، به وسیله باد و فشار هوا کار می کند. بدنه این دستگاه نیز از جنس آلومینیوم یا فولاد است تا در برابر لرزش و فشار هوا مقاوم باشد.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا، روتور در اثر ورود فشار هوا شروع به چرخیدن می کند. در نتیجه چرخش دایره ای یا لرزشی روتور، نوعی ارتعاش در دستگاه بوجود می آید که این لرزش از طریق بدنه موتور به دستگاه متصل شده انتقال پیدا می کند. در نهایت، هوای فشرده بعد از عبور از روتور و ایجاد چرخش در آن، از خروجی موتور خارج میشود.

موتور ویبره بادی بدلیل نداشتن قطعات الکتریکی در اجزای خودش، انتخابی مناسب برای استفاده در محیط هایی است که خطر انفجار وجود دارد.

موتور ویبره بادی (پنوماتیکی)

ویبره بدنه مغناطیسی

موتور ویبره مغناظیسی نیز یکی دیگر از انواع موتور ویبره بدنه است که از نیروی مغناطیسی جهت ایجاد ارتعاش استفاده می کند. در این دستگاه، آهنرباهایی وجود دارد که به شافت یا بدنه موتور متصل هستند.

مراحل ایجاد لرزش در این دستگاه به این صورت است که سیم پیچ جریان برق ایجاد می کند و این جریان موجب ایجاد یک محیط مغناطیسی می شود. بدلیل بوجود آمدن میدان مغناطیسی، بین آهنرباها نیروی جاذبه و دافعه بوجود می آید. در نتیجه این فرآیند ها، نوعی لرزش و ارتعاش در موتور ویبره ایجاد می شود.
موتور ویبره مغناطیسی بدلیل کاربرد منحصر به فردی که دارد، معمولا در دستگاه ها و صنایعی که نیاز به دقت بالا دارند استفاده می شود.

موتور ویبره مغناطیسی

ویبره بدنه هیدرولیکی

موتور ویبره هیدرولیکی از فشار روغن هیدرولیک برای ایجاد لرزش و ارتعاش در دستگاه ها استفاده می کند. نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که روغن تحت فشار بوسیله پمپ هیدرولیک به ورودی موتور ویبره وارد می شود. جریان این روغن در موتور، باعث چرخیدن روتور می شود و این چرخش در نهایت، موجب لرزش در موتور خواهد شد.
این دستگاه بخاطر توان بالایی که دارد، بهترین انتخاب برای صنایعی است که به نیرو و مقاومت بالا نیاز دارند.

موتور ویبره هیدرولیکی

ویبره بتن

موتور ویبره بتن، نوع دوم از موتور ویبره های صنعتی است که در صنایع ساختمانی و هرکجا که با بتن سروکار داریم، مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در مواردی استفاده می شود که حباب هایی در بتن ایجاد شده باشد. وجود این حباب ها باعث می شود که بتن استحکام کافی نداشته باشد. ویبره بتن با استفاده از سازوکار هایی، از بروز این مشکل جلوگیری می کند. این دستگاه نیز همانند سایر انواع موتور ویبره، وظیفه ایجاد ارتعاش را بر عهده دارد و برای حباب گیری و کاهش تراکم بتن از آن استفاده می شود.

اجزای اصلی این دستگاه شامل موتور ویبره، شفت و نیدل (سر ویبره) می شود. موتور ویبره جز اصلی ویبره بتن است که وظیفه آن، تامین انرژی مورد نیاز برای ایجاد ارتعاشات است.
شفت، وسیله ای در ویبره بتن است که کار آن انتقال ارتعاشات از موتور ویبره به نیدل است.

سر ویبره یا نیدل نیز به آن قسمت از ویبره بتن اشاره دارد که مستقیما در تماس با بتن قرار دارد. عملکرد نیدل به این صورت است که به داخل بتن فرو می رود و با ایجاد لرزش، موجب حباب گیری بتن می شود. نیدل، با توجه به حجم و عمق بتن، دارای ابعاد متفاوتی است.

ویبره بتن

مزایای استفاده از موتور ویبره

استفاده از انواع موتور ویبره، مزایای بی شماری دارد که در ادامه به بیان برخی از آنها میپردازیم.

  • موتور ویبره با ایجاد لرزش و کمک به فرآیند هایی مانند انتقال و جا به جایی مواد، موجب افزایش بازدهی و سرعت بخشیدن به کار می شود.
  • این دستگاه، با ایجاد لرزش و غربال مواد، باعث تولید محصولات با کیفیت تر می شود.
  • با استفاده از این دستگاه، نیاز به نیروی انسانی کاهش پیدا میکند و کار ها سریع تر پیش می روند.
  • موتور ویبره از هدر رفتن مواد اولیه جلوگیری می کند. ازین رو، باعث صرفه جویی در مصرف هزینه ها می شود.

سوالات خود در رابطه با این مقاله را می توانید از طریق ثبت نظر برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *