مقالات

آموزش روش نصب موتور ویبره و نکات مهم آن

روش نصب موتور ویبره یا دستگاه ویبراتور بدنه صنعتی و نکات راه اندازی آن

در این مطلب از سایت شهباز موتور، به آموزش نصب موتور ویبره بدنه یا دستگاه های ویبراتور صنعتی و نکات مهمی که در نحوه نصب و روش راه اندازی آنها باید رعایت شود می پردازیم.

در ابتدا باید بدانید، ثابت کردن ویبراتور های صنعتی از طریق پیچ و مهره های نگهدارنده در پایه ی آنها مسئله پیش پا افتاده ای نیست و باید دقیق انجام شود.

عدم رعایت موارد زیر میتواند باعث خرابی در همان روزهای ابتدایی که موتور ویبره را خریدید، شود!

ساختار محل نصب

با توجه به ارتعاش یا لرزش هایی که انواع موتور ویبره صنعتی در هنگام کار کردن خود دارند، محلی که موتور ویبره روی آن نصب می شود حتما باید استحکام مناسبی داشته باشد تا در برابر ارتعاش های متفاوت توسط موتور ویبره ها مقاوم باشد.

هرچه لرزش بالاتر، محل نصب مستحکم و مقاوم تر!

عدم وجود انحنا در سطح محل نصب متصل به پایه

منحنی بودن سطحی که ویبراتور روی آن نصب شده است، باعث می شود هنگامی که دستگاه موتور ویبره کار میکند، ضربه های شدیدی به پیچ و اتصالات پایه آن وارد شود و در نتیجه باعث شل شدن مداوم و حتی شکستن اتصالات شود.

متخصصان حداکثر میزان انحنای سطح را 0.2 میلیمتر پیشنهاد کردند که خب مشخص است که این رقم نزدیک به صفر است. پس سعی کنید حتما سطح صاف و یکدستی را برای نصب ویبراتور روی آن فراهم کنید.

با توجه به لرزش که ویبراتور ها دارند، فاصله بین ویبراتور با هر سازه ای که در اطراف آن وجود دارد نباید کمتر 10 سانتی متر باشد تا امکان برخود با بدنه آن را نداشته باشد.

انحنا در سطح محل نصب متصل به پایه موتور ویبره

سطح محل اتصال به پایه ها باید کاملا تمیز و صیقلی باشند. برای مثال سطوحی که دارای رنگ یا جرم هستند، حتی اگر کاملا صاف و بدون انحنا باشند، بعد از مدتی رنگ و جرم آنها خورده می شود و مشکلی که در تصویر مشاهده می کنید به وجود می آید.

فضای خال بین پایه ها و فلنج های موتور ویبره با سطح محل نصب

عدم وجود انحنا در سطوح پیچ و مهره

بعد از اطمینان از انجام این موارد، نوبت به بستن پیچ و مهره میرسد. پایه های موتور ویبره از رو و پشت به سطح محل نصب محکم پیچ شوند. 

اگر دستگاه ویبراتور خود را نو خرید کرده اید، اکثرا ویبراتور های صنعتی دارای پیچ و مهره های فابریک خود هستند. گاهی اوقات شما پیچ و مهره های فابریک موتور ویبره را ندارید و از بازار خرید کردید.

اهمیت کیفیت پیچ و مهره را دست کم نگیرید!

شاید فکر کنید دارید حساسیت زیاد به خرج می دهید، اما بارها و بارها این موارد باعث بروز مشکلات مختلف پس از نصب و به کارگیری موتور ویبره ها شده است.

یکی دیگر از این مشکلات عدم توجه به صاف و مسطح بودن سطوح پیچ و مهره هاست. حتی اگر شما تمام موارد بالا را زیر نظر داشته باشید.

سطح محل اتصال پیچ و مهره ها به یکدیگر، و سطح محل اتصال مهره به محل نصب هم نباید انحنا داشته باشد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، جرم و کثیفی میتواند یکی از دلایل این انحنای سطح پیچ و مهره ها هم باشد.

توصیه می کنیم اگر متوجه شدید که سطوح پیچ و مهره ها صاف و مسطح نیست، حتما آنها را ماشین کاری یا سنگ کاری (البته به طور دقیق) کنید.

تمامی موارد گفته شده قبل از بستن پیچ و مهره ها به محل نصب موتور ویبره باید رعایت شود.

زاویه صاف مهره و واشر در برابر پایه موتور ویبره

بستن پیچ و مهره ها بدون نقص!

مهمترین مبحث در نصب دستگاه ویبره صنعتی بستن پیچ و مهره ها هستند. اینکار باید با دقت و نکاتی که در ادامه اشاره می کنیم انجام شود:

  • از پیچ گرید 8.8 و مهره 8 استفاده کنید.
  • از واشر خشک برای زیر مهره استفاده کنید.
  • پیشنهاد می کنیم مهره ها را با استفاده از آچار گشتاور سنج یا ترکمتر استفاده کنید. مقادیر کالیبر گشتاور آچار در جدول زیر درج شده است:
تنظیم گشتاور آچار برای پیچ گرید 8.8

برای پیچ و مهره های بزرگتر (M30 به بالا) یک ضرب کننده گشتاور مورد نیاز است. ارقام گشتاور مربوط به پیچ و مهره خشکه (سیاه) است.

  • به جای سفت کردن از طریق سر پیچ، توصیه می کنیم مهره برای سفت کردن بپیچانید.
  • از پیچ و مهره نو استفاده کنید.
  • پیچ و مهره های آبکاری شده یا روغن کاری شده در مقایسه با پیچ خشکه دارای ضریب اصطکاک متفاوت هستند و ممکن است به گشتاور متفاوتی برای سفت شدن نیاز داشته باشند.
  • پیچ ها باید به اندازه ای بلند باشند که پس از سفت شدن، حداقل دو رزوه کامل از مهره بیرون بزنند.

اگر امکان استفاده از ترکمتر را ندارید مهره را به آرامی و به اصطلاح نیم دور نیم دور ببندید.

توجه داشته باشید مهره گرید 8 را با آچار شلاقی نبندید. زیرا این آچار برای مهره های محکم تر استفاده می شود.

چک لیست پس از راه اندازی ویبراتور

پس از نصب اولیه و استارت زدن دستگاه، به دلیل شروع لرزش و نو بودن پیچ و مهره ها احتمال دارد کمی شل شوند. پس حتما از سفت بودن پیچ و مهره ها به صورت دوره ای اطمینان حاصل کنید:

توصیه می‌کنیم پیچ ها را پس از 4 ساعت اول کار، پس از هفت روز و سپس پس از یک ماه دوباره (ترجیحا با ترکمتر) تنظیم کنید.

در این مدت، هر زمانی موتور ویبره صدای غیر عادی داشت، دستگاه را خاموش کنید و سفت بودن پیچ و مهره ها را چک کنید. 

2 دیدگاه در “آموزش روش نصب موتور ویبره و نکات مهم آن

  1. امیر میمندی گفت:

    نکات جالب توجه درج نموده اید متشکر

    1. پشتیبانی شهباز موتور گفت:

      سپاس از همراهی شما

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *