مقالات

آشنایی با انواع موتور ویبره صنعتی

بررسی انواع موتور ویبره صنعتی، انواع ویبره بدنه و ویبره بتن

انواع موتور ویبره با توجه به طراحی و ویژگی های فنی اختصاصی که دارد؛ در صنایع گوناگونی استفاده می شود. البته به طور کلی تمام ویبراتورهای صنعتی برای ایجاد حرکت ارتعاشی یا همان لرزش استفاده می شوند. با این وجود برای داشتن بیشترین کارایی، لازم است تا با انواع موتور ویبره به صورت دقیق آشنا شویم. با وجود تنوع در موتور ویبره ها، می توان گفت طراحی به نسبت ساده ای دارند. در ادامه جزئیات موتور ویبره های مختلف را بررسی می کنیم. گفتنی است موتور ویبره را می توان در انواع بادی، برقی و... به کار گرفت. استفاده از هر یک کاملا وابسته به نیاز شما در صنعت است.

موتور ویبره ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

پاسخ به این سوال می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. به طور مثال می توان بر اساس نوع کاربری، موتور ویبره ها تقسیم بندی کرد. اما دسته بندی های دیگری نیز می توان برای این کالای صنعتی پرکاربرد ارائه داد. دسته بندی بر اساس نوع طراحی و ساختمان موتور ویبره نیز قابل بررسی است. اگر بخواهیم بر اساس ساختار و نحوه کار، ویبراتور های صنعتی را تقسیم کنیم، به راحتی می توانیم کاربردهای هر یک را نیز بررسی نماییم.

موتور ویبره ها بر اساس ساختمان و نحوه کار به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • ویبره بدنه
  • ویبره بتن

توجه داشته باشید هر یک از دسته های فوق، خود انواع مختلفی دارند که در ادامه به طور کامل آن ها را بررسی می کنیم.

موتور ویبره بدنه

موتور ویبره بدنه همانطور که از اسمش مشخص است، برای انتقال ارتعاش به دستگاه های صنعتی، باید به بدنه دستگاه متصل شود. انواع موتور ویبره بدنه به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • ویبره بدنه برقی
  • ویبره بدنه بادی
  • ویبراتور مغناطیسی

انواع موتور ویبره بدنه برقی، بادی، مغناطیسی

به طور کلی دسته های بالا در خروجی نهایی تفاوتی ندارند. در واقع هر 3 دسته وظیفه ایجاد و انتقال ارتعاش یا لرزش را به عهده دارند و عملیات انتقال را به واسطه متصل یا نصب شدن به بدنه دستگاه ها انجام می دهند. تفاوت 3 دسته ویبراتور صنعتی بالا، تنها در روش ایجاد لرزش است. به منظور کسب اطلاعات و جزییات بیشتر در رابطه با نحوه و شرایط نصب می توانید مقاله روش نصب موتور ویبره را مطالعه نمایید.

انواع ویبره بدنه برقی

از معروف ترین و پرکاربرد ترین انواع ویبراتور صنعتی می توان به موتور ویبره بدنه برقی اشاره کرد. این ویبراتور ها که در دسته های متنوع و مشخصات فنی مختلف تولید می شوند، طراحی به نسبت ساده ای دارند. در سایت شهباز موتور می توانید انواع ویبره بدنه برقی را در برند های مختلف بررسی و خریداری کنید.

اجزا موتور ویبره صنعتی یا ویبره بدنه برقی

موتور ویبره برقی از الکتروموتور، قاب یا بدنه، وزنه یا لنگ، بلبرینگ، واشر و... تشکیل شده است. الکتروموتور در این وسیله نقش تامین کننده انرژی را دارد. با استفاده از شفت، لنگ ها (وزنه ها) در دو طرف الکتروموتور قرار گرفته و پس از تنظیم زاویه و فیکس شدن لنگ ها، یک قاب یا بدنه ی عایق کل سیستم را می پوشاند.

همانطور که در تصویر مشخص است، وزنه (لنگ) ها به صورت تقسیماتی از دایره (معمولا نیم دایره) هستند. نکته جالب توجه این که اگر نحوه قرار گیری و تنظیم لنگ ها به صورتی باشد که یک دایره کامل در دو طرف ویبراتور تشکیل شود، عملا ارتعاشی ایجاد نمی شود. در نتیجه لازم است با توجه به مقدار لرزشی که مد نظر شماست، لنگ ها در همان درجه تنظیم شوند.

اجزا موتور ویبره صنعتی یا ویبره بدنه برقی

تنظیمات لنگ ها با استفاده از سوراخ و پین های موجود روی آن انجام می شود. چنانچه شما به ماکزیمم میزان لرزش در صنعت خود نیاز دارید، باید آرایش نهایی لنگ ها به صورت نیم دایره باشد. هر چقدر از حالت نیم دایره به دایره نزدیک تر شود؛ مقدار ارتعاش کمتر می شود.

ساختار وزنه یا لنگ در موتور ویبره صنعتی

موتور ویبره سه فاز و تک فاز

همانطور که اشاره کردیم، در ساختمان موتور ویبره بدنه برقی از الکتروموتور استفاده شده است. همین موضوع باعث به وجود آمدن موتور ویبره تک فاز و موتور ویبره سه فاز می شود. که این تقسیم بندی مشخصا بسته به نوع الکتروموتور دارد. انواع موتور ویبره سه فاز در توان های کوچک و بزرگ در برند های معتبر از طریق سایت شهباز موتور قابل خرید هستند.

ولتاژ لازم برای راه اندازی و کار ویبره بدنه برقی سه فاز 380 ولت است. در حال حاضر این دستگاه ویبره صنعتی را می توانید در سایت شهباز موتور از توان 0.024 کیلووات تا 7.5 کیلووات خریداری کنید.

موتور ویبره تک فاز نیز به دلیل نوع الکتروموتور استفاده شده در آن با برق خانگی 220 ولت به راحتی کار می کند. شایان ذکر است ویبراتورهای تکفاز دارای دیمر هستند. شما می توانید این موتور ویبره صنعتی را از توان 0.025 کیلووات تا 0.55 کیلووات در برند های گوناگون در سایت خریداری کنید.

موتور ویبره کوچک

یکی دیگر از انواع ویبره بدنه برقی، ویبراتور های سایز کوچک هستند. این موتور ویبره ها که به میکرو ویبره نیز شناخته می شوند در توان های پایین و به صورت سه فاز و تکفاز ارائه می شوند. موتور ویبره کوچک به لحاظ ابعاد از سایر ویبراتورها کوچک تر بوده و تا ضربات نهایتا 20 کیلوگرم را پشتیبانی می کند. به همین نسبت توان، لرزش و در نتیجه قدرت ضربه کمتری نیز دارند.

موتور ویبره فلنج دار

اگر بخواهیم لرزش ایجاد شده توسط ویبراتور به صورت دایره ای شکل باشد، بهتر است از انواع موتور ویبره فلنج دار استفاده کنیم. تفاوت این ویبراتورها با مدل پایه دار که پیش از این بررسی کردیم، در وجود فلنج است و تفاوت دیگری ندارند. لازم به ذکر است موتور ویبره فلنج دار تنها از یک سمت به دستگاه متصل می شود.

انواع موتورویبره صنعتی برقی یا ویبره بدنه برقی- تکفاز، سه فاز، فلنج دار و میکرو یا کوچک

توجه داشته باشید یکی از مهم ترین عوامل انتخاب در موتور ویبره بدنه برقی، دور موتور آن است. ویبراتور بدنه برقی در انواع 3000، 1500 و 900 دور وجود دارد. در نظر داشته باشید هرچه دور موتور بالاتر باشد، قدرت و دامنه ضربات کمتر و تعداد ضربات بیشتر است.

برند های معتبر موتور ویبره بدنه برقی

باتوجه به مطالبی که تا اینجا بررسی کردیم، با انواع ویبره بدنه برقی آشنا شدیم. همانطور که مشخص است، برای خرید کالاهای صنعتی اعتبار برند و کیفیت جنس خریداری شده بسیار اهمیت دارد. در اینجا قصد داریم تا تعدادی از برند های معروف و البته با کیفیت در زمینه موتور ویبره بدنه برقی را به شما معرفی کنیم.

موتور ویبره کمپ یکی از شناخته شده ترین برندهای موجود در بازار است. این برند ترکیه ای توانسته تا موتور ویبره های خود را در انواع سه فاز و تکفاز با کیفیت بالا به صنعتگران ارائه دهد.

یکی دیگر از برند های معتبر داخلی که به خوبی توانسته در حوزه تولید ویبراتور صنعتی بدرخشد؛ موتور ویبره پیلسا است. این کارخانه که با نام پارسیان نیز شناخته شده است، انواع دستگاه ویبره صنعتی را در توان های متنوع همراه با گارانتی معتبر به فروش می رساند.

علاوه بر برندهای یاد شده شما می توانید خرید خود را از میان انواع موتور ویبره چینی نیز انجام دهید. قیمت موتور ویبره چینی بسیار مناسب بوده و یکی ار دلایل محبوبیت این ویبراتور های صنعتی همین قیمت اقتصادی آن است.

موتور ویبره بدنه بادی

در برخی از صنایع که احتمال آتش سوزی بر اثر جرقه، برق گرفتگی و از این دست حوادث وجود دارد، از موتور ویبره بدنه بادی استفاده می شود. این دستگاه در خروجی تفاوتی با موتور ویبره برقی ندارد و تنها در منبع تغذیه با آن متفاوت است. در موتور ویبره پنوماتیک (بادی) برای تامین انرژی از نیروی باد استفاده می شود.

ویبراتور مغناطیسی

این ویبراتورها که از قدرت خوبی برخوردارند، با استفاده از نیروی مغناطیسی ارتعاش مورد نیاز را تولید می کنند. با برقراری جریان برق در این موتور ویبره به علت وجود سیم پیچ، محیط مغناطیسی شده و جاذبه و دافعه به وجود آمده منجر به ایجاد لرزش می شود.

کاربرد موتور ویبره بدنه

موتور ویبره ها به دلیل ایجاد لرزش در صنایع مختلفی استفاده می شوند. برخی از صنایعی که ویبره بدنه برقی در آن ها کاربرد گسترده دارد، عبارت است از: سورتینگ یا مرتب سازی، فیدر، سرند، نوارنقاله قیف صنعتی و... .

تا اینجا با انواع موتور ویبره بدنه آشنا شدیم. همانطور که دیدیم این ویبراتورها با اتصال مستقیم به بدنه دستگاه، لرزش خود را به آن منتقل می کنند. در ادامه به بررسی نوع دیگری از ویبراتورها یعنی ویبره بتن می پردازیم.

ویبره بتن

در صنایع ساخت و ساز هنگام استفاده از بتن حباب هایی در آن ایجاد می شود. این حباب ها باعث می شود که بتن استحکام لازم را نداشته باشد. به همین دلیل از دستگاه ویبره بتن برای حبابگیری استفاده می کنند. این وسیله صنعتی نیز همانند موتور ویبره های بدنه وظیفه ایجاد ارتعاش را دارند اما مکانیزم و اجزا آن متفاوت از ویبراتور بدنه است.
ویبره بتن به لحاظ ساختاری از شیلنگ، سوزن و منبع تامین انرژی تشکیل شده است. طراحی های متفاوت از این وسیله در به وجود آمدن انواع مختلف ویبره بتن نقش داشتند. ویبره بتن را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  •  ویبره بتن برقی
  • ویبره بتن بنزینی
  • ویبره بتن بادی

ویبره بتن برقی

ویبره بتن برقی به صورت دریلی، داخلی یا سرخود و مکانیکی وجود دارد. منبع انرژی این ویبره بتن ها نیروی برق است. ویبره بتن دریلی مناسب برای حباب گیری بتن در سقف ها می باشد. در ویبره بتن سرخود موتور به طور مستقیم به شیلنگ متصل است اما در ویبره موتور مکانیکی و دریلی امکان جداسازی شیلنگ از بدنه ویبراتور وجود دارد. لازم به ذکر است ویبره بتن برقی مکانیکی در دو مدل پایه چرخشی (گردان) و پایه ثابت وجود دارد.

انواع ویبره بتن برقی

ویبره بتن بنزینی

از مهم ترین مزیت های این ویبراتور بتن، امکان استفاده در محیط هایی است که دسترسی به برق نداریم. به دلیل استفاده از بنزین به راحتی می توان بی نیاز از برق عملیات حبابگیری را انجام داد. لازم به ذکر است در این مدل هم شیلنگ از بدنه ویبراتور جدا بوده و هنگام کار متصل می شود.

ویبره بتن بادی

این نوع ویبره بتن تنها در منبع تامین انرژی با نوع برقی تفاوت دارد. منبع انرژی در این ویبره بتن، باد است.

ویبره بتن بنزینی و بادی

کلام پایانی

با توجه به بررسی های انجام شده ملاحظه کردید که ویبراتورهای صنعتی انواع مختلفی دارند. تفاوت های اصلی در میان آن ها عمدتا به روش تامین انرژی و البته کاربری آن ها برمی گردد. به دلیل وجود تنوع های زیاد و حساس بودن انتخاب موتور ویبره پیشنهاد می کنیم پیش از انتخاب، از کارشناسان راهنمایی و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. شایان ذکر است شما می تواند انواع موتور ویبره برقی را از طریق سایت شهباز موتور به همراه مشاوره تخصصی خریداری کنید.

3 دیدگاه در “آشنایی با انواع موتور ویبره صنعتی

  1. بهرام کریمی گفت:

    نهایت دمای محلی که موتور ویبره توش کار میکنه چقدر باید باشه؟ تاثیری داره توی کار کردش یا نه؟

    1. پشتیبانی شهباز موتور گفت:

      معمولا حداکثر دمای محیطی نباید بالاتر از 45 درجه سانتیگراد باشه و اگه تداوم پیدا بکنه باعث خرابی زودرس موتور ویبره میشه.

  2. محمد ذاکر گفت:

    خیلی عالی و کامل بود.

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *