مقالات

بررسی طرز کار انواع موتور ویبره صنعتی

طرز کار یا عملکرد انواع موتور ویبره صنعتی

موتور ویبره یکی از دستگاه های صنعتی پرکاربرد است که عملکرد نسبتا پیچیده ای دارد. در این مقاله سعی شده است به ساده ترین روش به بررسی عملکرد انواع موتور ویبره صنعتی پرداخته شود.

دراصل، هدف از کار کردن با موتور ویبراتور، اتصال آنها به دستگاه هایی است که برای عملکرد خود، به لرزش و ارتعاش نیاز دارند.

در صورت اینکه نیاز دارید تا بدانید که موتور ویبره چیست و شناخت بیشتری نسبت به آن پیدا کنید، بهتر است مقاله موتور ویبره صنعتی چیست را مطالعه نمایید و ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بیشتر بدانید ⇐ موتور ویبره چیست؟

اجزای موتور ویبره و نقش آنها

اجزای اصلی موتور ویبره شامل: الکتروموتور مرکزی، شافت ، لنگ های نیم دایره (وزنه ثابت و متحرک)، بدنه و درپوش ها می شود که عملکرد صحیح موتور ویبره از کنار هم قرار گرفتن مجموع عملکرد این اجزا حاصل می شود.

طرز کار موتور ویبره به این شکل است که شافت موتور ویبره به دلیل وجود وزنه های نا متعادلی که در دو طرف آن قرار دارند، به چرخش در می آید و این چرخش در نهایت به لرزش و ارتعاش تبدیل می شود.

از طرفی، بدلیل طراحی خاص لنگ های موجود در موتور ویبره که بصورت نیم دایره می باشند، یک لرزش متناوب ایجاد می شود. در صورتی که لنگ ها بصورت دایره کامل بودند، موتور ویبره در حالت تعادل قرار میگرفت و لرزشی ایجاد نمیشد.

نکته مهم در عملکرد موتور ویبره این است که ضرباتی که از سوی موتور وارد می شود باید دایره تناوب کاملی داشته باشند و در عین حال، برای ایجاد لرزش، تعداد این ضربات باید بالا باشد.

اجزا موتور ویبره صنعتی یا ویبره بدنه برقی

انواع موتور ویبره بر اساس نوع عملکرد

موتور ویبره بر اساس نوع عملکردی که دارد به انواع موتور ویبره برقی، بادی، هیدرولیکی، بنزینی و مغناطیسی تقسیم می شود. این دسته بندی بر اساس تفاوت در فرآیند ایجاد ارتعاش در هریک از آنهاست.

موتور ویبره برقی

ارتعاش ایجاد شده توسط این دستگاه بر اساس جریان الکتریکی می باشد. موتور ویبره الکتریکی بر اساس نوع عملکردی که دارد به دو نوع فلنج دار و پایه دار تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

موتور ویبره پایه دار

یکی از انواع پرکاربرد ویبراتور برقی، موتور ویبره پایه دار است. این دستگاه در مواردی کاربرد دارد که به یک ارتعاش متناوب نیاز دارید. این موتور ویبره برقی دارای دو نوع تک فاز و سه فاز است که با توجه به توان و قدرت مورد نیاز، یکی از آنها مورد استفاده قرار میگیرد. شایان ذکر است، انواع دستگاه ویبره صنعتی کوچک نیز به صورت تکفاز و سه فاز و با توان های مختلف جزیی از انواع ویبره بدنه پایه دار محسوب می شوند.

موتور ویبره پایه دار به یک منبع برق متصل است و از این طریق، انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را دریافت می کند. استاتور با دریافت این انرژی، یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند و باعث چرخیدن روتور می شود. در نهایت، فرآیند های ذکر شده موجب ایجاد ارتعاش در موتور می شوند و این لرزش به دستگاه متصل شده انتقال می یابد.

یکی از برندهای پر طرفدار در این مدل ویبراتور صنعتی، موتور ویبره کمپ ترکیه است. این برند با داشتن مدل های متنوع توانسته بخش بزرگی از نیاز صنایع را پوشش دهد.

موتور ویبره فلنج دار

موتور ویبره فلنج دار، یکی دیگر از انواع موتور ویبره برقی است که به جای پایه ها، از فلنج برای اتصال به دستگاه ها استفاده می کند. این دستگاه جهت ایجاد ارتعاش، بر سطوح و بدنه اجسام نصب می شود و بهترین انتخاب برای زمان هایی است که به یک موتور ویبره با ارتعاش چرخشی نیاز دارید. این موتور ویبره نیز در دو نوع تک فاز و سه فاز وجود دارد.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که در نتیجه چرخش روتور و ورزنه های نامتعادل، نوعی نیروی گریز از مرکز ایجاد می شود که موجب ایجاد لرزش می شود. فلنج این موتور ویبره نیز این ارتعاشات را به دستگاه متصل شده منتقل می کند.

یکی از تفاوت های این دستگاه با سایر موتور ویبره ها در نوع لرزش ایجاد شده است، چراکه ارتعاش ایجاد شده توسط ویبره فلنجی به شکل دایره ای می باشد.

مقایسه موتور ویبره پایه دار و فلنج دار

موتور ویبره بادی

موتور ویبره بادی (پنوماتیکی) جهت ایجاد لرزش و ارتعاش، به فشار هوا نیاز دارد و به وسیله باد کار می کند. برخی از صنایع ممکن است بسته به نیاز خود، از این موتور ویبره استفاده کنند.
نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که فشار هوای وارد شده به روتور، موجب چرخش آن می شود. در نتیجه چرخش دایره ای یا لرزشی روتور، نوعی ارتعاش در دستگاه بوجود می آید که این لرزش از طریق بدنه موتور به دستگاه متصل شده انتقال پیدا می کند.
در نهایت، این هوای فشرده بعد از عبور از روتور و ایجاد چرخش در آن، از خروجی موتور خارج میشود.

موتور ویبره بادی یا پنوماتیک

موتور ویبره هیدرولیکی

این موتور ویبره از فشار روغن هیدرولیک برای ایجاد لرزش و ارتعاش در دستگاه ها استفاده می کند. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که روغن تحت فشار از طریق پمپ هیدرولیک به ورودی موتور ویبره وارد می شود. جریان این روغن در موتور، باعث چرخیدن روتور می شود و این چرخش در نهایت، موجب لرزش و ارتعاش در موتور خواهد شد.
موتور ویبره هیدرولیکی، بهترین انتخاب برای صنایعی است که نیازمند نیرو و مقاومت بالا هستند.

موتور ویبره هیدرولیکی

موتور ویبره بنزینی

موتور ویبره بنزینی نیز یکی از انوع موتور های ویبره است که از نیروی مکانیکی برای ایجاد لرزش و ارتعاش استفاده می کند. موتور این دستگاه با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی، منجر به ایجاد لرزش در دستگاه های متصل شده میشود. از ارتعاش ایجاد شده توسط این دستگاه، معمولا در ساخت و ساز و تراکم سازی بتن استفاده می شود.
این موتور ویبره دارای یک موتور بنزینی برای ایجاد نیرو و یک مکانیزم ویبره جهت ایجاد لرزش و ارتعاش است. مهم ترین مزیت این دستگاه، امکان استفاده در محیط هایی است که به برق دسترسی ندارید.

موتور ویبره بنزینی یا مکانیکی

موتور ویبره مغناطیسی

این موتور ویبره از نیروی مغناطیسی جهت ایجاد ارتعاش استفاده می کند. در این دستگاه، آهنرباهایی به شافت یا بدنه موتور متصل شده اند.
فرآیند ایجاد لرزش در این دستگاه به این صورت است که جریان برق ایجاد شده توسط سیم پیچ موجب ایجاد یک محیط مغناطیسی می شود. میدان مغناطیسی ایجاد شده باعث ایجاد نیروی جاذبه و دافعه میان آهنرباها می شود و در نتیجه، نوعی لرزش و ارتعاش ایجاد می شود.

موتور ویبره مغناطیسی

نکات تاثیرگذار در عملکرد صحیح موتور ویبره

جالب است بدانید یکی از عواملی که بر عملکرد موتور ویبره تاثیر مستقیم می گذارد، نحوه نصب و قرار گیری صحیح آن در موقعیت مورد نظر است. نصب ویبراتور صنعتی باید با دقت بالایی انجام شود. حساسیت این مورد به قدری بالا است که در صورت عدم نصب صحیح، عملا موتور ویبره به درستی کار نخواهد کرد.

در خصوص طرز کار موتور ویبره، نکات زیادی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها، دستگاه آسیب میبیند و عمر آن کوتاه می شود.

یکی از نکات مهم این است که بدلیل کارکرد سریع موتور و عدم وجود خنک کننده در این دستگاه، الکتروموتور های موجود در موتور ویبره باید از مقاومت گرمایی بالایی برخوردار باشند. در غیر اینصورت، موتور ویبره آسیب میبیند.

نکته دیگر، مربوط به انواع بلبرینگ های موتور ویبره است که باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند؛ چراکه در صورت عدم مقاومت کافی، بلبرینگ ها در اثر ضربات شدید سیم پیج خرد می شوند.

بعلاوه، الکتروموتور موجود در موتور ویبره ضد آب نیست و در صورت نفوذ آب، دچار مشکل می شود. بنابراین، بدنه و پوشش های موتور ویبره باید به درستی عایق بندی شده باشند.
رعایت این نکات در عملکرد صحیح موتور ویبره نقش بسزایی دارند و در صورت عدم رعایت، منجر به بروز آسیب در دستگاه می شوند.

قابلیت های موتور ویبره در صنایع متعدد

صنایع متعدد از این دستگاه در قسمت های مختلفی همچون خط تولید و بسته بندی محصولات استفاده میکنند که در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم.

- حذف حباب های هوا و افزایش استحکام بتن در صنعت ساختمانی و بتن سازی

- استفاده در صنایع غذایی جهت جداسازی، مرتب سازی و انتقال حبوبات و مواد غذایی به خطوط تولید و فرآوری

- پر کردن کپسول ها و بسته بندی محصولات دارویی در صنایع دارویی

- خشک کردن و از بین بردن رطوبت محصولات کشاورزی و جداسازی آنها در صنعت کشاورزی

- استفاده در صنعت بازیافت برای تفکیک مواد بازیافتی و جداسازی آنها از یکدیگر

جمع بندی

در کلام آخر، موتور ویبره، یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنعت است که بر اساس نوع عملکردی که دارد، دارای انواع متعددی است. در این مقاله، سعی کردیم عملکرد این دستگاه و قابلیت های آن را به زبانی ساده برای شما بیان کنیم.
در صورت تمایل به خرید انواع موتور ویبره ، می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه شهباز موتور تماس بگیرید. شهباز موتور با چندین سال سابقه در عرضه انواع کالاهای صنعتی همراه شماست.

سوالات خود در رابطه با این مقاله را می توانید از طریق ثبت نظر برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *