مقالات

بررسی جامع پمپ های دنده خارجی

مشخصات و عملکرد پمپ دنده خارجی

پمپ دنده خارجی، یکی از انواع پمپ دنده ای یا پمپ غلیظ کش است که با کمک 2 چرخ دنده یکسان، سیال را جابجا می کند.

جمله بالا یکی از ساده ترین تعریف ها برای پمپ دنده خارجی است اما ما در این مقاله به صورت تخصصی به بررسی ساختار، عملکرد، مزایا و معایب، کاربردها و دیگر ویژگی های پمپ دنده خارجی می پردازیم.

ساختار پمپ دنده خارجی

اجزای اصلی پمپ دنده خارجی، دو چرخ دنده و یک محفظه یا پوسته است که این محفظه دارای یک ورودی و یک خروجی برای مکش و پمپاژ سیال است.

چرخ دنده ها باید یکسان و هم اندازه باشند و یکی از آن ها توسط یک شافت به الکتروموتور متصل باشد.

در واقع دو چرخ دنده یکسان در داخل محفظه یا پوسته ای هستند که سیال هم در آن محفظه قرار می گیرد.

ساختار و طراحی داخلی پمپ دنده خارجی

برای ساخت محفظه پمپ دنده ای از آلیاژهای آلومینیوم، استیل، فولاد، چدن و برنج یا برنز استفاده می شود و برای ساخت چرخ دنده ها از همه آلیاژهای گفته شده به غیر از آلومینیوم استفاده می شود.

پرکاربردترین آلیاژها برای ساخت پمپ های دنده ای، استیل و چدن هستند.

انواع چرخ دنده در پمپ دنده خارجی

گفتیم که در پمپ های دنده خارجی از دو چرخ دنده برای انتقال سیال استفاده می شود.

این چرخ دنده ها باید یکسان و مثل هم باشند اما فقط یک مدل چرخ دنده ثابت وجود ندارد؛ بلکه از چند مدل چرخ دنده می توان استفاده کرد که به معرفی انواع چرخ دنده ها می پردازیم.

انواع چرخ دنده در طراحی پمپ دنده خارجی

چرخ دنده ساده: این مدل ساده ترین نوع چرخ دنده است که دارای دندانه هایی صاف است.

مهم ترین مزیت این مدل چرخ دنده، استفاده در پمپ هایی با سرعت بالا است. همچنین طراحی و تولید ساده و راحت، از دیگر مزیت های این مدل چرخ دنده است.

چرخ دنده مارپیچ یا هلیکال: اگر نیاز به سرعت بالا در پمپ نداشته باشیم، چرخ دنده هلیکال یا مارپیچ مناسب ترین مدل برای استفاده در پمپ دنده ای هستند.

مهم ترین مزیت چرخ دنده های مارپیچ، کاهش صدا و لرزش پمپ است چون دندانه ها در طول چرخش به تدریج با یکدیگر درگیر و از هم جدا می شوند.

به دلیل استفاده گسترده از این مدل چرخ دنده به پمپ دنده خارجی، پمپ دنده ای هلیکال هم می گویند.

چرخ دنده دوبل: طراحی این مدل چرخ دنده مشابه این است که دوتا چرخ دنده هلیکال به یکدیگر چسبیده باشند که جهت دندانه های آن ها مخالف یکدیگر است؛ یعنی دندانه های چرخ دنده دوبل به صورت V شکل قرار دارند.

مزیت این چرخ دنده قدرت و استحکام بالای آن است اما کمتر استفاده می شود چون که تولید آن نسبت به بقیه سخت تر است و هزینه ی بالاتری دارد.

عملکرد پمپ دنده خارجی

یکی از چرخ دنده ها از طریق یک شافت به الکتروموتور وصل می شود و با چرخش الکتروموتور، شروع به چرخش می کند که به آن چرخ دنده محرک می گویند. با شروع چرخش چرخ دنده اول، چرخ دنده دوم هم شروع به چرخیدن می کند که به آن چرخ دنده متحرک می گویند.

بعد از این که چرخ دنده ها شروع به چرخش کردند درون پمپ خلا ایجاد می شود و باعث به وجود آمدن مکش در قسمت ورودی پمپ می شود.

از طریق مکش ایجاد شده، سیال به درون پمپ کشیده می شود و در فضای بین محفظه و چرخ دنده ها محبوس می شود. با ادامه این روند، سیال درون پمپ فشرده می شود و از طریق چرخ دنده ها به سمت خروجی پمپ هدایت می شود و با فشار به بیرون پمپاژ می شود.

نحوه عملکرد پمپ دنده خارجی - پمپ دنده خارجی چگونه کار می کند

نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که اگر سرعت چرخش پمپ برای ما مهم است باید پمپ دنده خارجی کوچک تهیه کنیم چون سرعت چرخش چرخ دنده ها در پمپ های کوچک، بیشتر از پمپ های بزرگ است.

مزایا و معایب پمپ دنده خارجی

پمپ دنده خارجی هم مشابه هر وسیله دیگری دارای مزایا و معایبی است که برای انتخاب بهتر باید در مورد آن ها اطلاعات کافی داشته باشیم.

مزایای پمپ دنده خارجی

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب پمپ دنده خارجی، فشار سیال یا ارتفاع پرتاب سیال موقع خروج از پمپ است که پمپ های دنده خارجی دارای فشار بیشتری نسبت به سایر پمپ ها هستند و این فشار به صورت ثابت، پایدار و بدون نوسان است.

مورد مهم دیگر این که برای طراحی پمپ های هیدرولیک، بیشتر از مدل دنده خارجی استفاده می کنند چون کنترل خروجی آن ها راحت تر است و دقت بالاتری دارند.

با توجه به این که فاصله بین دندانه های 2 چرخ دنده با یکدیگر بسیار کم است، برای انتقال سیال با چسبندگی بسیار پایین مثل آب مناسب است؛ چون این فاصله کم مانع از بازگشت سیال به جهت مخالف می شود.

مورد آخر که می تواند مهم ترین مزیت پمپ دنده خارجی باشد این است که مراحل ساخت، تعمیر و نگهداری پمپ دنده خارجی راحت تر از دنده داخلی است.

معایب پمپ دنده خارجی

  • نیاز به روغن کاری همیشگی یکی از ایرادات این مدل پمپ ها است.
  • نباید برای طولانی مدت به صورت خالی کار کنند و باید سیال درون پمپ باشد.
  • برای انتقالات سیالات خورنده مثل اسید، پمپ دنده خارجی مناسب نیست چون احتمال سایش و خوردگی چرخ دنده ها بیشتر است.
  • به دلیل سرعت بالا و فاصله کم بین دندانه های چرخ دنده ها در پمپ دنده خارجی، این مدل پمپ برای مواد حساس مثل سیالات صنایع غذایی و دارویی مناسب نیست.
  • برای انتقال سیال با مواد جامد مناسب نیستند.

کاربرد پمپ دنده خارجی

با توجه به عملکرد و ویژگی های پمپ دنده خارجی، این مدل پمپ در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد.

اگر بخواهیم به چند مورد از کاربردهای پمپ دنده خارجی در صنایع اشاره کنیم می توان به استفاده در صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع چسب و رنگ و بسیاری از صنایع دیگر اشاره کرد.

کاربرد پمپ دنده خارجی در صنایع مختلف

بیشتر بدانید ⇐ نحوه انتخاب پمپ دنده ای

از دلایل کاربرد گسترده پمپ های دنده خارجی، طراحی و ساخت راحت آن ها است که باعث می شود هزینه تولید پمپ کاهش یابد و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

معرفی برترین برندهای پمپ دنده خارجی

پمپ دنده ای جز محصولات اصلی شرکت های تولید کننده پمپ صنعتی است. به دلیل این که پمپ های دنده ای کاربردهای بسیار زیاد و گسترده ای دارند باید برندهای معتبر را شناخت تا انتخاب مناسبی داشته باشیم.

در بین برترین تولید کنندگان ایرانی، می توان به برندهای پمپ نقش جهان و پمپ ایران تولید اشاره کرد. در بین تولیدات پمپ دنده ای نقش جهان، مدل های GF، HF و SHF پمپ دنده خارجی هستند.

در بین برندهای خارجی هم می توان به برندهای کوپار ترکیه، روتوفلوید هند و ریکمایر آلمان اشاره کرد. حتی برندهای پمپ دنده ای کراخت آلمان و پارکر آمریکا به صورت تخصصی پمپ دنده خارجی تولید می کنند که قیمت پمپ دنده ای پارکر نسبت به سایر برندها کمی بالاتر است.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله می توان متوجه شد که پمپ هیدرولیک دنده خارجی چه ویژگی، مزایا و معایبی دارد. مثلا فهمیدیم که پمپ دنده خارجی برای کارهای دقیق و حساس مناسب است و تولید آن ها بسیار راحت است.

با این حال ویژگی های مهم دیگری مثل میزان دبی و فشار پمپ وجود دارد که با خواندن کاتالوگ پمپ ها متوجه آن نکات می شویم.

در پایان باید دقت کرد که بررسی اطلاعات کاتالوگ ها و انتخاب پمپ دنده خارجی، نیازمند دانش فنی است و اگر به راهنمایی و مشاوره تخصصی نیاز داشتید می توانید با کارشناسان فروش شهباز موتور در ارتباط باشید.

اگر در رابطه با این مقاله سوالی دارید، می توانید از طریق کامنت برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *