مقالات

مقایسه الکتروموتور موتوژن با الکتروژن، کدام یک بهتر است؟

مقایسه موتوژن با الکتروژن

همانطور که می دانید الکتروژن و موتوژن از بهترین و معروف ترین تولید کنندگان الکتروموتور در ایران هستند. با این حال، سوالات زیادی در رابطه با تفاوت کیفیت در این دو برند وجود دارد. در این مقاله به طور کامل به مقایسه و تفاوت الکتروموتور الکتروژن و موتوژن و بررسی مشخصات فنی هر یک می پردازیم.

در فیلم زیر تمام فاکتور های مهم برای سنجش این دو تولید کننده ایرانی ارائه شده است. 

بررسی مهم ترین فاکتورها در موتوژن و الکتروژن

هر الکتروموتور چندین خصوصیت مهم و اساسی دارد که در زمان خرید باید هر یک را بر اساس نیاز صنعت، بررسی کنیم. مانند: توان، منبع تغذیه، دور خروجی، ولتاژ، فریم، قطر شافت و بسیاری پارامتر فنی دیگر.

در ادامه هر یک از این عوامل را به صورت کامل در این دو برند مقایسه و بررسی می کنیم.

منبع تغذیه و توان

به لحاظ منبع تغذیه، هر دو برند هم الکتروموتور تک فاز و هم دینام صنعتی سه فاز را در توان های مختلف تولید می کنند:

موتوژنِ 3 فاز: از توان 3 تا 544 اسب

الکتروژنِ 3 فاز: از توان 1/4 اسب تا 270 اسب

تا اینجا مشخص شد که اگر منبع تغذیه 3 فاز باشد و نیاز به توان های پایین داشته باشیم؛ انتخاب باید از برند الکتروژن انجام شود. اما اگر با منبع سه فاز به توان های خیلی بالایی نیاز داریم، مشخصا انتخاب از میان الکتروموتورهای موتوژن صورت می گیرد.

در صورتی که دینام تک فاز (قابل اتصال به برق 220 ولت شهری) مورد نیاز ما باشد، تنوع توانی در این دو برند به صورت زیر خواهد بود:

موتوژنِ تک فاز : از توان 1/3 تا 3 اسب

الکتروژنِ تک فاز: از توان 1/4 تا 3 اسب

با اینکه در مدل تکفاز، به لحاظ توانی فرق چندانی این دو برند با هم ندارند، اما در ساختار متفاوت هستند.

الکتروموتور های موتوژن تک فاز در تمام توان های 1/3 تا 3 اسب هم به صورت رله ای یا تک خازن و هم به صورت کلاچ دار تولید می شوند.

در حالیکه الکتروموتورهای تک فاز الکتروژن در همه توان های 1/4 تا 3 اسب به صورت رله ای تولید می شوند. اما تنها در توان 3 اسب به صورت کلاچ دار در بازار موجود هستند.

 به لحاظ جنس بدنه، تمام الکتروموتورهای تک فاز در هر دو برند آلومینیومی هستند. اما در مدل های سه فاز هم به صورت چدن و هم آلومینیوم تولید می شوند.

تا اینجا توان، منبع تغذیه و جنس را بررسی کردیم. گفتنی است، قیمت موتور الکتریکی الکتروژن نسبت به موتوژن در برخی توان ها مناسب تر است. علت هم سابقه بیشتر موتوژن در تولیدات صنعتی است. به عنوان مثال، ما شاهد اختلاف قیمت چند 10 میلیونی در بعضی کالاهای این دو برند هستیم. مثل موتورهای 180 اسب، 220 اسب و... .

دور خروجی و ولتاژ 

مورد مهم بعدی دور خروجی است. برای استفاده از الکتروموتور مثلا در اتصال به گیربکس، دور خروجی موتور بسیار مهم و تاثیر گذار است، این مورد هنگام خرید هر الکتروموتور حتما مد نظر قرار می گیرد.

در این دو برند مورد بحث، دور خروجی به صورت زیر است:

تنوع دور خروجی موتوژن: 750 (8 پل) – 900 (6 پل) - 1400 (4 پل) و 3000 دور (2 پل)

 تنوع دور خروجی در الکتروژن: 900 (6 پل)، 1400 (4 پل) و 3000 (2 پل)

مورد بعدی ولتاژ کاری هر الکتروموتور است. در این مورد، الکتروموتورهای تک فاز در هر دو برند، 220 ولت و سه فاز آن ها به صورت ستاره مثلث تا ولتاژ 660 ولت نیز قابل استفاده هستند.

فریم و قطر شافت

فریم بندی موتور ها بر اساس یک قرارداد در سراسر دنیا انجام می شود. اندازه فریم با قطر شافت موتور تناسب دارد. به همین دلیل تنها با دانستن یکی از این مقادیر می توان اندازه دیگری را نیز به دست آورد. 

ما برای استفاده از موتورهای الکتریکی و اتصال آن ها به تجهیزاتی چون گیربکس صنعتی، لازم است اندازه قطر شافت خروجی و فریم موتور را بدانیم. این مقادیر در برند موتوژن و الکتروژن به طرح زیر است:

موتوژن: از فریم 56 تا 355 با قطر شافت 9 تا 95

الکتروژن: از فریم 63 تا 315 با قطر شافت 11 تا 80 

استاندارد IEC و درجه حفاظت IP

استاندارد راندمان انرژی IEC نیز مانند  استاندارد IEC فریم الکتروموتور، یکی از معیار هایی است که به حفظ محیط زیست کمک شایانی می کند.

این استاندارد به صورت IE1، IE2، IE3 و... شناخته می شود و مقادیر بالاتر دارای استاندارد بهتر و توانایی حفظ انرژی بالاتری هستند. به عنوان مثال تجهیزاتی که دارای استاندارد IE4 هستند در حال حاضر دارای راندمان های بسیار بالا و مصرف انرژی فوق العاده بهینه هستند.

به همین ترتیب IE2 نیز نسبت به IE1 بهینه تر است. الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن نیز دارای استاندارد IE2 هستند. با توجه به اطلاعات موجود در کاتالوگ این برندها، می توان گفت به لحاظ استاندارد در یک سطح هستند.

در هر دو موتور، راندمان موتورهای 3 فاز بالای 80% و موتور های تکفاز بالای 50% برآورد شده است. مقدار دقیق هر یک از تیپ ها و توان ها را داخل کاتالوگ آن ها می توانید بررسی کنید. همچنین در هر محصول نیز به طور جداگانه مهم ترین مشخصات فنی در یک دیتاشیت به شما عزیزان ارائه شده است.

IP در برابر نفوذ عوامل خارجی. این مورد را ممکن است حتی در مشخصات گوشی خود نیز دیده باشید!

به طور کلی IP یا همان درجه حفاظت الکتروموتور، مقدار مقاومت و محافظت کالای ما را در برابر آب و گرد و غبار نشان می دهد، که مقادیر مختلفی نیز دارد.

جدول IP code یا درجه محافظت

در مورد الکتروموتورهای موتوژن، جنس چدنی دارای IP55 و جنس آلومینیومی با IP54 ارائه می شود. الکتروموتورهای الکتروژن نیز به طور کلی دارای IP55 هستند.

شایان ذکر است، موتورهای دارای IP55 مقاومت بالاتری نسبت به IP54 دارند. به همین دلیل می توان گفت عملکرد الکتروژن در این زمینه بهتر بوده است.

از نظر دوام و طول عمر هم کاملا بستگی به نوع استفاده شما از موتور دارد. با این حال لازم است بدانید، هر 6 ماه تا 1 سال (بسته به میزان فشار کاری موتور) باید آن را سرویس کرده و بلبرینگ های آن را عوض کنید.

اتصالات و لوازم جانبی

هنگام خرید هر وسیله به ویژه کالاهای صنعتی، دسترسی راحت به قطعات یدکی یا لوازم جانبی آن یک مزیت محسوب می شود. 

هر دو برند الکتروژن و موتوژن الکتروموتورهای خود را به صورت پایه دار، فلنج دار و نیم فلنج تولید می کنند. اما در بعضی از توان های بزرگ معمولا فقط مدل پایه دار تولید شده و بقیه به صورت سفارشی عرضه می شوند.

یک نکته مهم، این که در موتور الکتروژن پایه ها قابل جدا شدن هستند اما در موتوژن امکان جداسازی پایه را نداریم.

جمع بندی

با این مقایسه دیدیم هم الکتروژن و هم موتوژن به لحاظ تنوع، استاندارد بودن محصولات و کیفیت در جایگاه خوب و تقریبا مشابهی هستند. برای همین شما می توانید موقع خرید با توجه به مشخصاتی که لازم دارید، الکتروموتور مدنظر خود را از هر یک از این برندهای داخلی سفارش داده و نسبت به قدرت و کیفیت آن ها مطمئن باشید.

با این وجود، می توانید خرید خود را با خیال راحت با استفاده از خدمات مشاوره خرید مجموعه شهباز موتور انجام دهید. برای این منظور کافیست درخواست مشاوره خود را در سایت ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

سوالات خود در رابطه با این مقاله را می توانید از طریق کامنت برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *