مقالات

گیربکس برگشت ناپذیر یعنی چه؟

گیربکس برگشت ناپذیر، خود قفل، بک لش

حتما تا به حال با انواع ویژگی های گیربکس های صنعتی، حین خرید و یا استفاده مواجه شده اید. گیربکس های صنعتی چند ویژگی بسیار بارز دارند که در یک صنعت بسیار مهم و تاثیر گذار و همچنین کاربردی هستند؛ این ویژگی ها بسیار انگشت شمار اما مهم و حیاتی در راندمان یک خط تولید و یا هر صنعت دیگری محسوب می شود.

خاصیت خود قفل شوندگی یا برگشت ناپذیری و بک لش از موارد مهمی هستند که برای صنایع زیادی اهمیت پر رنگی دارد. در این مقاله قصد داریم به جزئیات هر یک از موارد مذکور بیشتر اشاره کنیم تا با این مفاهیم بیشتر آشنا شویم.

گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر یا خود قفل چیست؟

می دانیم که ساختار اصلی گیربکس صنعتی شامل چرخ دنده و شفت می باشد که این اجزاء در کنار هم باعث حرکت در گیربکس می شوند.

در برخی از گیربکس های صنعتی مانند گیربکس حلزونی، در میان شفت دنده های مارپیچ قرار دارد که با چرخ دنده اصلی گیربکس درگیر شده است.

خاصیت خود قفل یا همان برگشت ناپذیر بدین معناست که چرخ دنده و دنده ماردون شفت تنها در یک جهت حرکت کرده و قابلیت حرکت در جهت عکس را نداشته باشند.

بیشتر بدانید ⇐ گیربکس حلزونی چیست؟

انواع گیربکس خود قفل شونده

به منظور بررسی و دسترسی به مناسب ترین راه (برگشت پذیر یا برگشت ناپذیر) برای صنعت مورد نظر بهتر است با انواع بک لش در گیربکس یا همان گیربکس برگشت ناپذیر یا خود قفل، بیشتر آشنا شوید.

برگشت ناپذیری استاتیک

برگشت ناپذیری استاتیک نوعی خود قفل شوندگی است که در این حالت، محور خروجی گیربکس صنعتی یا اصطلاحا شافتی که دور کمتری دارد، قابلیت چرخش به عنوان یک شافت محرک را ندارد. البته در این حالت ممکن است بوسیله کمی ارتعاش، دوران بسیار کمی داشته باشد؛ اما به طور کلی در این حالت از خود قفل شوندگی، گیربکس بسیار محکم قفل شده و شافت ها به سختی حرکت می کنند.

برگشت ناپذیری دینامیک

حالت دینامیک نسبت به حالت استاتیک دشوار تر است؛ چرا که ارتباط مستقیمی با بازده و ارتعاش بار دارد. یکی از مشخصات بارز حالت دینامیک، این است که در هنگام عدم اثر گذاری محرک روی چرخ دنده نیز فورا متوقف می شود.

کلام آخر

فراموش نکنید که استفاده از گیربکس صنعتی در صنایع متفاوتی صورت می گیرد و تاثیر بسزایی در راندمان اجزای دیگر دارد؛ بنابراین استفاده درست و همچنین اطلاعات کامل در رابطه با کارکرد و راندمان آن در موقعیت های متفاوت، موضوعی بسیار مهم و حیاتی است.

عده زیادی در انتخاب و خرید انواع گیربکس صنعتی متناسب با مصرف خود، با موانع زیادی رو به رو می شوند، از این جهت می توان گفت که قریب به اکثریت مشکلاتی که پس از خرید و نصب انواع گیربکس صنعتی برای مصرف کنندگان به وجود می آید، عدم تطابق کالا با کاربری مورد نظر است.

به منظور جلوگیری از مشکلات پس از خرید و سهولت در استفاده از کالاهای صنعتی، می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش هر گونه گیربکس خود قفل، از طریق ارتباط با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید ⇐ گیربکس صنعتی چیست؟

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *